Młody Kanadyjczyk doznał urazu dróg oddechowych, który do złudzenia przypomina "popcornowe płuca". Wcześniej choroba ta najczęściej dotykała pracowników fabryk popcornu, którzy byli narażeni na wdychanie diacetylu. Kanadyjski przypadek może być pierwszym, który demaskuje nowy typ uszkodzeń dróg oddechowych, związany bezpośrednio z vapowaniem.

Sześciu lekarzy z kanadyjskiego Londynu, pod których opiekę trafił 17-letni palacz, opublikowało studium jego przypadku w magazynie Canadian Medical Association Journal.

 

Chłopak palił e-papierosa codziennie przez pięć miesięcy, stosując smakowe liquidy, do których regularnie dodawał THC (psychoaktywny składnik marihuany). Jego rodzice powiedzieli lekarzom, że miał on w zwyczaju bardzo głębokie zaciąganie się dymem z vaporyzatora, w efekcie czego pojawił się u niego uporczywy kaszel i wystąpiła wysoka gorączka. Wcześniej nie wykazywał żadnych problemów zdrowotnych.

 

Stan zdrowia nastolatka pogarszał się tak szybko, że trafił na intensywną terapię. Spędził w szpitalu 47 dni, gdzie, dzięki szybkiej interwencji lekarzy, o włos uniknął podwójnego przeszczepu płuca. Po tym, jak personel medyczny wykluczył inne przyczyny, zaczął podejrzewać, że uraz został spowodowany smakowymi liquidami do e-papierosów.
 

"Pacjent miał poważne, ostre zapalenie oskrzeli, prawdopodobnie związane z urazem wziewnym spowodowanym przez opary, z kilkoma cechami sugerującymi rozwój zrostowego zapalenia oskrzelików (“popcornowe płuca”)” – napisano w opublikowanym studium przypadku. 

 

“Popcornowe płuca" to rzadko spotykana forma przewlekłej obturacyjnej choroby płuc, która powoduje blizny na drogach oddechowych i utrudnia przepływ powietrza. Nazwa schorzenia wywodzi się z incydentu w fabryce popcornu na początku tego stulecia, kiedy to duża grupa pracowników zachorowała wskutek wdychania oparów diacetylu. Jest to środek nadający żywności smak masła i można go znaleźć w szerokiej gamie produktów, od popcornu po kakao, kawę i napoje alkoholowe. Uważa się, że jest on bezpieczny do spożycia. Ale co z wdychaniem?

 

W 2018 roku przeprowadzono w Wielkiej Brytanii serię badań nad rakiem, których wynikiem jest raport, mówiący, że “nie ma wystarczających dowodów”, że e-papierosowy dym może powodować “popcornowe płuca”.

 

Mimo to, w Europie zakazano stosowania tej substancji jako składnika e-papierosów i liquidów już w 2016 roku, a w 2018 roku również Kanada podjęła kroki w celu ograniczenia stosowania diacetylu do produkcji e-papierosów. 

 

Lekarze nastolatka twierdzą, że istnieje potrzeba dalszych badań i ścisłej regulacji branży vapowania, bo objawy wcześniej cieszącego się dobrym zdrowiem pacjenta były stuprocentowo zgodne z definicją zapalenia oskrzelików.

 

"Szybkie rozpoznanie chorób płuc związanych z paleniem e-papierosów ma kluczowe znaczenie dla uniknięcia poważnych skutków zdrowotnych" – powiedział rzecznik prasowy szpitala.

 

E-papierosy to zasilane bateryjnie urządzenia do palenia wypełnione płynem zawierającym nikotynę podgrzewaną do oparów, które wdychają użytkownicy. Według amerykańskiego Centrum Zwalczania Chorób ponad 2000 Amerykanów zostało dotkniętych urazami płuc w wyniku stosowania vaporyzatorów, z czego 42 osoby zmarły.

 

Objawy zgłaszane przez chorych obejmują ostre zapalenie płuc, duszności, przewlekły suchy kaszel, gorączkę i zmęczenie. Funkcja płuc spada, a oddychanie staje się trudne.


Katarzyna Mazur