Bociany już  w Polsce
Do Polski doleciały pierwsze bociany. - Zgłoszono już blisko 100 obserwacji tego gatunku. Ale wiosenna migracja bocianów będzie trwała zapewne jeszcze do połowy kwietnia - tłumaczy Katarzyna Groblewska z Ogólnopolskiego Towarzystwa Ochrony Ptaków. Zgłoszenia obserwacji dodawane są na platformie www.springalive.net, która gromadzi dane o pierwszych w sezonie obserwacjach pięciu wybranych gatunków ptaków, w tym właśnie bociana białego. Spring Alive to akcja edukacyjna, w której udział biorą 54 kraje Europy, Azji Środkowej i Afryki.
Nowe technologie
Dzięki wykorzystaniu nowych technologii GPS bocianie wędrówki mogą być na bieżąco monitorowane. Ornitolodzy poznają nieznane dotąd szczegóły ptasich wycieczek! I tak wiadomo na przykład, że bocian Przemek w drodze do Polski wpadł na małą randkę z grecką bocianicą. Nadajniki GPS to małe urządzenia, które przy pomocy satelity lub sieci telefonii komórkowej przekazują informację na temat lokalizacji ptaka. Nadajniki mocuje się na bocianich grzbietach na specjalnych, elastycznych szelkach. Co z bateriami? Urządzenia zasilane są energią słoneczną. Ornitolodzy coraz częściej korzystają z dobrodziejstw technologii GPS. Czy oznacza to, że obrączkowanie odchodzi do lamusa? Niezupełnie. Nowe technologie dają inne możliwości. Zdobyte za pomocą nadajników informację pozwalają poznać trasę przelotu i ustalić nieznane dotąd szczegóły. Dzięki urządzeniom GPS przybywa danych dotyczących strategii lotu. Dowiadujemy się, gdzie nocują zwierzęta, czy zawracają z powodu złej pogody. Okazało się na przykład, że młode intensywnie ćwiczą w Afryce, z roku na rok pokonują coraz dłuższe trasy. O siedleckim bocianie Przemku wiemy, że w ciągu 18 dni przeleciał nad 10 krajami - m.in. Ukrainą, Bułgarią, Egiptem i Czadem, przemierzając imponujące 5700 km. Również brak sygnału jest dla badaczy „sygnałem”. Jeśli nadajnik przez dłuższy czas pozostaje w jednym miejscu, może to oznaczać wypadek ptaka lub jego chorobę. Na podstawie namiarów, naukowcy mogą zwrócić się z prośbą do zagranicznych badaczy, aby udali się do miejsca, w którym znajduje się nadajnik i określili przyczynę śmierci. Technologia GPS pomaga rozpoznawać zagrożenia, co przekłada się na możliwość lepszej ochrony bocianów. A ta powinna być zwiększona, jak się okazuje, na terenach Syrii i Libanu, gdzie bociany padają łupem bandytów. Niebezpiecznie jest również w Izraelu, gdzie zagrożenie stanowią wojskowe myśliwce.
Międzynarodowy Dzień Ptaków
Bociany przylatują do Polski na swoje święto. Bo właśnie 1 kwietnia obchodzony jest  Międzynarodowy Dzień Ptaków. Święto zostało ustanowione ponad 100 lat temu! Dokładnie - w 1906 roku podczas ratyfikacji pierwszej międzynarodowej konwencji o ochronie ptaków.