Podstawowym problemem związanym z lataniem, podróżowaniem autobusem lub pociągiem jest siedzenie w odległości 2 metrów od innych. Ryzyko zakażenia bezpośrednio przekłada się na czas ekspozycji na skażonych wirusem kropelek w powietrzu.
Drugim problemem jest kontakt z zanieczyszczonymi powierzchniami. Kiedy zakażona osoba dotyka podłokietniki, klamki na lotnisku lub inne przedmioty, wirus może przetrwać na nich godzinami, choć z czasem ulega degradacji. 

 

Lecieć czy nie lecieć?

Chociaż nie ma sposobu, aby podróż samolotem była w 100% bezpieczna, istnieją sposoby, aby uczynić ją bezpieczniejszą. Ważne jest, by wcześniej przemyśleć jej wszystkie szczegóły.


Jednym z podejść w przypadku podejmowania trudnych decyzji jest wykorzystanie tego, co eksperci medycyny pracy nazywają hierarchią kontroli zagrożenia. Podejście to koncentruje się na strategiach kontroli w pobliżu źródła infekcji. Po drugie, minimalizuje konieczność polegania na indywidualnych ludzkich zachowaniach, by kontrolować czynniki ryzyka. Ważne jest, aby pamiętać, że nie tylko wszyscy wokół nas mogą być zakażeni – my też możemy być nosicielami.


Najlepszym sposobem na kontrolowanie ryzyka jest wyeliminowanie zagrożenia. Ponieważ nie możemy wyeliminować nowego koronawirusa, musisz zadać sobie pytanie, czy możesz wyeliminować tę podróż. 

 

No to lecę! Co teraz?

Jeśli zdecydujesz się na lot, sprawdź nowy regulamin linii lotniczych i zapoznaj się ze wszystkimi zasadami dotyczącymi zajmowania miejsc i wejścia na pokład. Niektóre z nich minimalizują ilość pasażerów i odstępy między nimi, wyłączając z użycia środkowe fotele lub całe rzędy siedzeń. Są też przewoźnicy, którzy ogłosili możliwość odwołania lotu i zwrotu 100% środków w przypadku 70-procentowego obłożenia samolotu, jeśli pasażerowie będą czuli się zagrożeni.


Wybierasz się daleko? Zastanów się nad zarezerwowaniem kilku krótszych lotów. Zmniejszy to prawdopodobieństwa korzystania z toalety oraz skrócenie czasu ekspozycji na potencjalnie zakażonych pasażerów.
Podczas dokonywania rezerwacji najlepiej wybrać miejsce w oknie. Jeśli okół siebie wyobrazisz sobie okrąg o promieniu 2 metrów, trudno nie zauważyć, że ściana po jednej stronie bezpośrednio zredukuje o połowę liczbę osób, na kontakt z którymi naraża cię przebywanie w samolocie. Nie mówiąc już o pasażerach, którzy plączą się po korytarzu.


Sprawdź również swoje linie lotnicze pod kątem kontroli inżynieryjnych, które powinny stosowane w praktyce w celu odizolowania zagrożeń. Obejmują one systemy wentylacyjne, bariery pokładowe i elektrostatyczne środki dezynfekcyjne w sprayu.


Kiedy system wentylacyjny działa prawidłowo, stosunek świeżego powietrza z zewnątrz do powietrza recyrkulowanego jest bardzo wysoki – około 10 razy wyższy niż w przypadku większości budynków komercyjnych. Ponadto większość systemów wentylacyjnych w samolotach posiada filtry HEPA, które są bardzo skuteczne w usuwaniu cząstek o średnicy 0,3 mikrona i mniejszych.

 

Jak zapewnić sobie maksimum bezpieczeństwa?

Nie unikniesz dotykania wielu powierzchni, więc musisz zrobić wszystko, by zminimalizować ryzyko zakażeniem koronawirusem.

Zaopatrz się w antybakteryjne chusteczki, którymi zdezynfekujesz takie powierzchnie jak pas bezpieczeństwa, rzeczy osobiste, czy paszport. 
Myj ręce tak często, jak się da (w samolocie rób to żelem antybakteryjnym, żeby uniknąć chodzenia do toalety)
Po zajęciu miejsca siedzącego nie ruszaj się aż do końca lotu
Cały czas miej na sobie maseczkę
Nie musisz ciągle używać rękawiczek – według ekspertów mogą one prowadzić do fałszywego poczucia bezpieczeństwa i tym samym zaniedbania dokładnej higieny rąk

Każdego dnia wszyscy nieustannie podejmujemy decyzje dotyczące własnego komfortu osobistego, biorąc pod uwagę narażenie na ryzyko zachorowania. Uzbrojenie się w konkretną wiedzę na temat lotniska i linii lotniczych oraz maksymalne wykorzystanie środków ochronnych, nad którymi masz kontrolę, może zmniejszyć to ryzyko i zwiększyć komfort psychiczny. 

Katarzyna Mazur