Co oznaczają gwiazdki hotelowe? 

Aby dany ośrodek mógł nazywać się hotelem, musi spełniać określone warunki. Czyli świadczyć usługi noclegowe i turystyczne oraz posiadać co najmniej 10 pokoi, w większości jedno- i dwuosobowych. Oprócz tego branża turystyczna korzysta z systemu ,,gwiazdek” oraz „kluczy” w przypadku obiektów apartamentowych. Dzięki tym symbolom hotele podzielić można na turystyczne, apartamentowce wczasowe, hotele średniej klasy oraz luksusowe. Klasyfikacja ta ma pomóc turystom i gościom w wyborze spełniającego ich oczekiwania miejsca.

W 2009 roku większość państw europejskich dołączyło do inicjatywy o nazwie Hotelstars Union, której celem było stworzenie jednolitej klasyfikacji. Jednak wciąż istnieje grupa krajów, w których pod gwiazdkami nie kryją się jednakowe standardy. – W państwach takich jak Polska, Węgry czy Holandia ocena hoteli jest obowiązkowa oraz bardzo restrykcyjna. Nawet wykładzina podłogowa musi spełniać określone standardy. Z kolei na przykład w Niemczech, Austrii, Francji czy Wielkiej Brytanii jest kwestią indywidualną – mówi Damian Ozga, prezes sieci biur podróży MyTravel.pl. 

Przyznawane ośrodkom wypoczynkowym i kurortom gwiazdki mają za zadanie informować turystów o standardzie hoteli. Choć dziś większość z nich odznaczonych jest daną ilością gwiazdek, to skala ta nie została wymyślona na potrzeby branży turystycznej. Jako pierwsze gwiazdkami odznaczano butelki brandy. Podejmując decyzję o wyborze wakacyjnego miejsca, nie warto jednak kierować się wyłącznie ilością gwiazdek.

Kategoryzacja ta nie jest bowiem jednolita we wszystkich krajach, a ilość przyznawanych gwiazdek zależy od wielu czynników. Takich jak lokalizacja hotelu, wielkość i standard pokoi, kompetencje obsługi czy jakość wyposażenia, a także otoczenie, w którym dany obiekt się znajduje. Na jakiej podstawie odznacza się turystyczne obiekty i kiedy 3 gwiazdki hotelowe to za mało?

Gwiazdki hotelowe w Polsce

Pięciogwiazdkowy system kategoryzacji hoteli w Polsce został wprowadzony w 1997 roku wraz z wejściem w życie ustawy o usługach turystycznych (ostatnia nowelizacja w 2010 r.). Z kolei wymagania, jakie musi spełnić dany obiekt, by otrzymać takowe wyróżnienie opisuje Rozporządzenie Ministra Sportu i Turystyki z 11 listopada 2011 r. Wynika z niego, że organem odpowiedzialnym za przyznanie gwiazdek jest Marszałek Województwa. On powołuje specjalną komisję składającą się z przedstawicieli branży hotelarskiej, Sanepidu, Straży Pożarnej i nadzoru budowlanego. 

Kryteria gwiazdek hotelowych

Jakie wymagania musi spełniać hotel, by otrzymać gwiazdkę? Komisja w trakcie wydawania decyzji bierze pod uwagę:

  • zewnętrzne elementy zagospodarowania i urządzenia (np. hotel zapewnienie parking, garaż lub miejsce postojowe);
  • instalacje i urządzenia techniczne, podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu (np. klimatyzacja lub inne urządzenia i systemy zapewniające wymianę powietrza);
  • podstawowe elementy dotyczące funkcji, programu obsługowego i użytkowości obiektu (np. wyposażenie łazienki); 
  • część mieszkalną i ofertę usług podstawowych oraz uzupełniających (np. room-service czy całodobowa recepcja);
  • inne (np. jednolity ubiór dla poszczególnych służb hotelowych). 

Co oznaczają 3 gwiazdki w hotelu?

W większości państw stosuje się 5-stopniową skalę, jednak są też takie, w których hotelom przyznaje się od 2 do 5 gwiazdek (m.in. Malta). W wyjątkowych przypadkach hotel może otrzymać nawet 7 gwiazdek, jak na przykład luksusowy Burj Al Arab w Dubaju oraz Emirates Palace w Abu Zabi. Najbardziej przejrzysty system klasyfikacji stosują z pewnością duże sieci hotelowe – bez względu na położenie, ilość gwiazdek oznacza konkretny standard. Choć system gwiazdkowy ma ułatwiać rozpoznanie poziomu oferowanych usług, to w praktyce nie zawsze 3 gwiazdki gwarantują wygodne i komfortowe warunki.

– W niektórych kurortach trzygwiazdkowe hotele często odbiegają poziomem od tych położonych w Europie. W przypadku państw takich jak Egipt czy Turcja, a czasem także innych krajów basenu Morza Śródziemnego, od podanej w ofercie ilości gwiazdek warto odjąć jedną lub dwie, biorąc pod uwagę fakt, że w różnych miejscach wysoki standard postrzegany jest inaczej – radzi Damian Ozga, prezes MyTravel.pl. Nie bez znaczenia ma też rok budowy hotelu i czas funkcjonowania destynacji.

– 3 gwiazdki na Cyprze w hotelu z 2012 roku będą zdecydowanie inaczej wyglądać niż 3 gwiazdki na Costa del Sol w hotelu z 1979 roku. Należy pamiętać, że w krajach Europy Zachodniej, w najstarszych kurortach takich jak Costa Brava w Hiszpanii, Rimini we Włoszech czy choćby El Arenal na hiszpańskiej Majorce, wiele obiektów hotelowych jest zbudowanych w starym stylu i mocno zużytych, mimo licznych renowacji i drobnych remontów – dodaje Ozga.

Niektórzy z touroperatorów stosują nawet inne odznaczenia, na przykład wielbłądy czy słonie. Warto pamiętać jednak, że symbole te są zazwyczaj wymyślane przez samych organizatorów i nie zawsze odzwierciedlają międzynarodowe normy. W Grecji z kolei do oznaczania hoteli częściej wykorzystuje się litery. Touroperatorzy przekładają zatem oznaczenie literowe na dobrze nam znane gwiazdki lub stosują własne symbole, w zależności od tego, czy chcą zasugerować niższy, czy wyższy niż oryginalny standard.

Skąd takie różnice w kategoryzacji? Jak wyjaśnia Damian Ozga, w zależności od kraju, o przyznaniu gwiazdek decydują różne organy, np. państwowe lub branżowe. Są również miejsca, w których system taki w ogóle nie obowiązuje, jak na przykład Finlandia czy Norwegia.

fot. Getty Images

Za co hotel dostaje 5 gwiazdek?

W większości miejsc na świecie przyznaje się od 1 do 5 gwiazdek. ,,Jedynkę” otrzymują hotele spełniające podstawowe wymagania – pokoje posiadają łóżko, szafę czy umywalkę, a także łazienkę, która może jednak znajdować się poza pokojem. Hotele dwugwiazdkowe z kolei są nieco lepiej wyposażone – każdy pokój musi mieć osobną łazienkę, w której goście znajdą podstawowe akcesoria, takie jak mydelniczka, szafka, lustro czy mydło. Do dyspozycji gości powinien być także telefon, telewizor czy restauracja.

Na 3 gwiazdki zasługują natomiast ośrodki, które zapewniają komfortowe warunki. W łazienkach znajdują się ręczniki, pokoje są zadbane i udekorowane, a hotel dysponuje restauracją, kawiarnią, salą spotkań i sprawnie działającym room-service.

Hotele z 4 gwiazdkami wyróżniają się wysokim standardem – wykwalifikowana obsługa mówiąca w obcych językach, sale konferencyjne, restauracje, kluby, często także ośrodki spa, basen czy siłownia. Pokoje w takich ośrodkach powinny być doskonale wyposażone, wyciszone i z dostępem do internetu.

5 gwiazdek przyznaje się natomiast tylko najlepszym hotelom. Goście mają tam do dyspozycji miejsca parkingowe, wysoko wykwalifikowany personel czy profesjonalne centrum biznesowe.

Zdarzają się także hotele luksusowe, które mają więcej niż 5 gwiazdek. Są one zarezerwowane dla gości ceniących najwyższe standardy i dysponujących sporą sumą pieniędzy.

Warto pamiętać, że standard hoteli może się różnić w zależności od kraju, który odwiedzamy. Zazwyczaj 3 gwiazdki gwarantują dogodne warunki. Jednak aby nie rozczarować się miejscem po przyjeździe na wakacyjny urlop, warto korzystać ze sprawdzonych ofert i rekomendowanych przez ekspertów czy przyjaciół ośrodków.