W ramach tego unikalnego projektu podróżnicy chcą dokumentować miejsca i kultury, które ulegają nieodwracalnym przemianom: społecznym i kulturowym, związanym z degradacją środowiska naturalnego czy przekształcaniem natury przez człowieka. Jak sami mówią:

„Ruszamy w drogę nie po to, by odkrywać coś, co dawno zostało odkryte lub ocalić coś, co z góry skazane jest na zagładę. Jedziemy tam, by wysłuchać historii ludzi, a następnie przekazać te historie dalej. Chcemy dokumentować zmiany, wykorzystując przy tym jak najlepiej swoje doświadczenie dziennikarskie i fotograficzne. Musimy się jednak pośpieszyć, by zdążyć. Dopóki tam są”

Wyprawa w indyjskie Himalaje zakłada przejście zamarzniętą rzeką Zanskar, która łączy dwa indyjskie regiony: Ladakh i Zanskar.  Gdy zima na dobre zawita w Himalaje region Zanskar na wiele miesięcy zostanie odcięty od świata. Od setek lat jedyne połączenie z cywilizacją zapewnia mu wówczas rzeka o tej samej nazwie. Mieszkańcy niewielkich wiosek, w ciągu kilku tygodni, gdy wody Zanskaru skuje krucha warstwa lodu ruszają w wędrówkę do Leh – stolicy regionu Ladakh. Do szkoły, pracy lub lekarza. Chadar – marsz lodową drogą to odwieczny rytuał, który niebawem odejdzie w zapomnienie za sprawą tworzonej przez rząd indyjski drogi.

Dzięki lokalizatorowi satelitarnemu SPOT możemy śledzić postępy wyprawy niemal w czasie rzeczywistym. Dedykowana temu mapa znajduje się TUTAJ. Pierwsze znaczniki pojawią się po 30 stycznia, gdy Mateusz i Michał postawią pierwsze kroki na zamarzniętej rzece.

 


Projekt "Before it is gone" został objęty patronatem medialnym przez National Geographic Polska oraz National Geographic Latinoamerica. Sponsorem głównym wyprawy ‘Chadar Aztorin Expedition’ jest marka Aztorin. Ponadto partnerami wyprawy są: KLM, Mountain Hardwear, Lyo Food, Polartec, Icebreaker, Killary Gaelforce, SPOT i Canon.