Z badania przeprowadzonego przez AIR FRANCE KLM wynika, że polscy podróżni korzystający z usług francusko–holenderskiego przewoźnika są coraz młodsi.  Badanie pokazało również, że stale zwiększa się liczba podróżujących pań. Na krótkich dystansach Polacy najczęściej latają do Paryża, Bordeaux, Malagi, Amsterdamu, Edynburga i Manchesteru. Na trasach międzykontynentalnych najpopularniejsze miasta to Nowy Jork, Meksyk, Los Angeles, Lima, Hawana, Tokio, Singapur, Szanghaj, Toronto oraz Chicago. Badanie potwierdziło, że Polacy lubią podróże, są odważni i ciekawi świata, a od linii lotniczych oczekują produktów i usług skrojonych według ich potrzeb.
 
Preferencje pasażerów z innych krajów europejskich
Aż 91 proc. podróżnych z Czech deklaruje, że podróżuje 1-3 razy w roku (w przypadku Polaków taką deklarację złożyło blisko 70 proc.). Prawie 10 proc. więcej pasażerów z Rosji, Niemiec i Włoch w porównaniu z Polakami podróżuje w celach turystycznych, a nie biznesowych. Natomiast Anglicy, Szwajcarzy i Niemcy chętniej od nas korzystają z oferty programu lojalnościowego Flying Blue.

Rozkład ważniejszy niż cena

Przy zakupie biletów lotniczych i wyborze przewoźnika Polacy zarówno w przypadku tras średniego, jak i dalekiego zasięgu największą wagę przywiązują do rozkładu lotów i siatki połączeń. Kryterium ceny jest na drugim miejscu. W dużo mniejszym stopniu liczy się dla podróżnych wizerunek linii lotniczych oraz rekomendacje innych.

Obraz polskiego konsumenta

Blisko połowa pasażerów z Polski lata w celach służbowych. Prawie 50 proc. pasażerów AIR FRANCE to kobiety. Linie KLM wybiera nieco więcej mężczyzn – ponad 60 proc. ankietowanych. Najliczniejszą grupę klientów AIR FRANCE KLM, około 34 proc., stanowią ludzie młodzi  między 23. i 34. rokiem życia. Prawie co trzeci badany był w średnim wieku (między 35.– 44. rokiem życia). Zdecydowana większość, prawie 70 proc. deklaruje, że lata samolotem 1-3 razy w roku. Zaledwie co szósty odpowiedział, że w podróż lotniczą wybiera się 4-6 razy w roku.

Z danych sprzedażowych wynika, że aż 80 proc. Polaków kupuje bilety lotnicze za pośrednictwem agencji podróży. Jedynie 20 proc. stanowi sprzedaż własna –  z czego 15 proc. pochodzi ze stron internetowych linii, pozostałe 5 proc. realizuje call center.
Charakterystyka polskich pasażerów

Wspomniane linie najczęściej wybierają osoby „wymagające” (ponad 30 proc. badanych), które zarówno w przypadku lotów średniego, jak i dalekiego zasięgu oczekują od linii lotniczych produktów skrojonych według ich oczekiwań i potrzeb. Bardzo istotnym argumentem jest dla tej grupy dogodny rozkład lotów. Są to głównie klienci biznesowi, zatrudnieni w sektorze MSP lub właściciele własnych firm.

Drugą grupę wśród podróżnych z Polski stanowią „pragmatycy” (około 17 proc. badanych). Dla nich najważniejsze jest przemieszczanie się z punktu A do punktu B. Są to głównie osoby, które latają w celach turystycznych i należą do różnych grup wiekowych. „Pragmatycy” zwracają szczególną uwagę na ceny biletów.

Prawie co dziesiąty polski pasażer AIR FRANCE KLM jest „hedonistą”. Osoby należące do tej grupy lubią czerpać przyjemność z życia, kochają podróże i często wyjeżdżają. „Hedoniści” nie mają ulubionej linii lotniczej, cenią sobie stały dostęp do internetu, w życiu szukają  rozrywek i nowych doświadczeń.

*O badaniu

Kwestionariusze składające się z trzech części (dane osobowe, doświadczenie z produktem na lądzie i w powietrzu oraz opinie na temat podróży) były losowo rozdawane wśród pasażerów AIR FRACE KLM. Badanie przeprowadzono miedzy kwietniem 2011 roku, a kwietniem 2012 roku na próbie około 14 tys. osób. Objęło ono region Europy i Afryki Północnej z podziałem na poszczególne narodowości.