Pracownicy Parku Narodowego Andasibe-Mantadia na Madagaskarze wiedzieli o ich istnieniu i chyba nawet pokazywali je turystom – opowiada zoolog Ingi Agnarsson z Uniwersytetu w Peurto Rico – lecz Caerostris darwini i jego rekordowe sieci nie były znane naukowcom. Ten gatunek pająka opisał dopiero Agnarsson ze współpracownikami w ramach badania współfinansowanego przez Towarzystwo National Geographic. Zespół badaczy rozpoczął pracę nad dokumentacją gatunku w 2009 r. Obchodzona wówczas 150. rocznica wydania dzieła Darwina O powstawaniu gatunków podsunęła naukowcom pomysł na angielską nazwę pająka – Darwin’s bark spider. Oddaje ona też niezwykłe zdolności mimetyczne stawonoga, który jest niemal niewidoczny na korze drzew. Jak dotąd nie znaleziono okazów tego pająka poza Madagaskarem. Caerostris darwini (Fot. M. Kuntner) Mimo rozmiaru swoich sieci Caerostris darwini wykorzystuje je do łapania stworzeń całkiem małych, takich jak jętki czy ważki – zaobserwowali badacze. – Poczuliśmy się trochę rozczarowani, bo mieliśmy nadzieję zobaczyć w sieci uwięzione nietoperze lub ptaki – śmieją się naukowcy. (Na podstawie National Geographic News) Madagaskar - Park Narodowy Andasibe-Mantadia (NGM Maps)