W co najmniej ośmiu niezależnych przypadkach pająki ptaszniki uzyskały drogą ewolucji niemal ten sam odcień błękitu. Dr Bor-Kai Hsiung i jego koledzy z University of Akron w Ohio wykazali, że w 40 z 53 rodzajów ptaszników występują gatunki mające intensywnie niebieskie ubarwienie odpowiadajcie jasno kobaltowemu błękitowi (długość fali świetlnej około 450 nanometrów). Niebieski kolor nadają pająkowi mikroskopijne struktury wewnątrz włosków pokrywających jego ciało. Jak jednak wykazało badanie pod mikroskopem elektronowym, u różnych gatunków budowa włosków jest odmienna.

Biorąc pod uwagę budowę włosków i występowanie błękitnego ubarwienia w różnych rodzajach, naukowcy doszli do wniosku, że pojawiało się ono niezależnie - co najmniej osiem razy.

Nie wydaje się, aby intensywna niebieskość zwiększała szanse powodzenia pająków u płci przeciwnej – ptaszniki mają bowiem słaby wzrok i nie starają się zaimponować niebieskim owłosieniem podczas zalotów. Być może jednak ubarwienie pozwala im odróżniać się od zdobyczy i nie polować na siebie nawzajem.