Niewielki, wymarły torbacz australijski został nazwany na cześć wybitnego filmowca i przyrodnika, sir Davida Attenborough. Opis znaleziska opublikowano w „Palaeontologia Electronica”.

Niewielki lew workowaty żył ok. 18 mln lat temu na terenie północnej Australii, gdzie zamieszkiwał lasy deszczowe. Jego skamieniałość odkryto w Riversleigh World Heritage Area, odludnej części północno-zachodniego Queensland. Okaz zawiera fragment czaszki i zęby.

Naukowcy nazwali go Microleo attenboroughi, ze względu na niewielkie rozmiary zwierzęcia. Nazwa gatunkowa attenboroughi została zaś nadana na cześć wybitnego dziennikarza telewizyjnego i przyrodnika sir Davida Attenborough, który w tym roku skończył 90 lat.

Attenborough wspierał Riversleigh World Heritage Area, opisując to miejsce jako jeden z czterech najważniejszych obszarów na Ziemi zawierających skamieniałości.

Microleo należy do mniejszych przedstawicieli swojej rodziny, ważył zaledwie 600 g. "Microleo attenboroughi"mógłby w tej rodzinie odgrywać rolę uroczego, ale zadziornego kociaka" – opisuje główna autorka badań, dr Anna Gillespie z australijskiego Uniwersytetu Nowej Południowej Walii.

Prawdopodobnie wspinał się po drzewach, polując na owady i niewielkie kręgowce, takie jak jaszczurki i ptaki.

W tej samej formacji skalnej paleontolodzy odkryli skamieniałości jamrai (niewielkich torbaczy o długim pyszczku), oposów, kangurów, dziobaków, nietoperzy i wielu innych zwierząt.

Jak ogląda góry niewidomy alpinista? Jurek Płonka przemierza najwyższe pasma Europy i zdobywa kolejne szczyty. Posłuchaj jego opowieści!