Ludzie inaczej postrzegają smak tego samego produktu w zależności od opisu, który widnieje na jego opakowaniu – czytamy na łamach czasopisma „Nutrients”.

Jak wykazali naukowcy z Uniwersytetu w Gandawie (Belgia) percepcja smaku jest zależna od informacji zamieszczonych na opakowaniu produktu. Etykietki sugerują, jakiego smaku powinniśmy się spodziewać i wpływają na naszą ogólną ocenę towaru. Okazuje się, że najmniej smakują nam wyroby oznaczone jako produkty o niskiej zawartości tłuszczu (light).
 

Naukowcy poprosili 129 ochotników o ocenę walorów smakowych sera Gouda oznaczonego różnymi etykietkami, np. „produkt light” albo „produkt o niskiej zawartości soli”. Tak naprawdę uczestnicy badania za każdym razem próbowali tego samego sera, ale nie zdawali sobie z tego sprawy.
 

Wyniki badania pokazały, że opisy zamieszczone na opakowaniu silnie wpływały na odczucia smakowe badanych. Sery „o niskiej zawartości soli” rzeczywiście wydawały się badanym mniej słone, choć równie smaczne jak zwykłe, słone sery. Jednak produkty z etykietką „light” były przez uczestników postrzegane jako wyroby o niższych walorach smakowych.
 

Autorzy badania przekonują, że uzyskane przez nich rezultaty mają duże znaczenie dla promocji zdrowego stylu żywienia. Skoro konsumenci z góry zakładają, że produkty oznaczone etykietką „light” są mniej smaczne niż pozostałe, mogą świadomie ich unikać i sięgać po inne, mniej korzystne dla zdrowia wyroby. Według badaczy, dla dobra konsumentów, należy zmodyfikować sposób oznaczania produktów albo wpłynąć na zmianę wizerunku wyrobów o niskiej zawartości tłuszczu. 

Źródło: PAP