The "planetary health diet" - jak nazywają ją naukowcy, może być stosowana przez osoby od drugiego roku życia. Według autorów nie tylko jest zdrowa i ekologiczna, ale pozwala także zmniejszyć znacznie ryzyko chorób krążenia i serca oraz ryzyko cukrzycy. Wyniki opublikowano w piśmie naukowym "Lancet".

Autorzy badania ostrzegają, że już teraz trzeba zmienić dietę na skalę masową. Około 3 miliardów ludzi na całym świecie jest źle odżywianych. W tym zbiorze mieszczą się zarówno niedożywieni jak i ci, którzy jedzą za dużo. Dodatkowo przemysł spożywczy przekracza bezpieczne dla ochrony klimatu granice niszcząc lasy, bioróżnorodność planety i powoduje zanieczyszczenie środowiska.  

Dieta, która ocali planetę

The "planetary health diet" - jak nazywają ją naukowcy, może być stosowana przez osoby od drugiego roku życia. Według autorów nie tylko jest zdrowa i ekologiczna, ale pozwala także zmniejszyć znacznie ryzyko chorób krążenia i serca oraz ryzyko cukrzycy. 

  • 2500 kalorii dziennie
  • produkty pełnoziarniste
  • twarde warzywa
  • owoce
  • nabiał
  • białko
  • cukry 
  • tłuszcze

Co w tym odkrywczego? Od razu widać, że wytyczne te idą pod prąd modnym dietom, które dążą do wykluczania: a to węglowodanów, a to cukru, a do tłuszczu, a to nabiału i tak dalej. Podejście to bardziej przypomina forsowaną przez Światową Organizację Zdrowia (WHO) koncepcję by jeść wszystko, ale w rozsądnych proporcjach. 

Żeby sprowadzić miliardy ludzi na ten sam poziom kalorycznej konsumpcji konieczne są gigantyczne przemiany na globalną skalę – zarówno polityczne, gospodarcze jak i społeczne. Naukowcy sugerują obniżenie spożywania mięsa i cukru o 50%, za to dwukrotnie powinna wzrosnąć ilość warzyw, owoców, nasion i orzechów w naszej diecie.

Co powinniśmy jeść i w jakich ilościach? 

  • orzechy - 50g dziennie
  • fasola, rośliny strączkowe – 75g dziennie
  • ryby – 28 g dziennie
  • jaja – 13g dziennie (zatem niewiele ponad jedno tygodniowo)
  • mięso – 14g czerwonego oraz 29g drobiu dziennie