Helmut Jahn jest autorem ponad 100 prestiżowych projektów w Europie i na świecie. Ten pochodzący z Norymbergi amerykański projektant uznawany  jest za jednego z najwybitniejszych architektów XXI wieku i wizjonera współczesnego projektowania. Zaliczany do grona architektonicznych postmodernistów, wymieniany jest w jednym szeregu z Normanem Fosterem i Zahą Hadid.

Jego nazwisko rozsławiają fenomenalne projekty berlińskiego Sony Center na Placu Poczdamskim, Highlight Munich Business Towers czy 3,5-kilometrowy obiekt lotniska Suvarnabhumi w Bangkoku. Przez mieszkańców Chicago został nawet nazwany Flashem Gordonem architektury za futurystyczny projekt tunelu Terminala lotniska O’Hare w Chicago.

 

W pejzażu Warszawy

Warszawski projekt Jahna - Cosmopolitan Twarda 4 - to wyjątkowy wkład w urbanistyczny pejzaż stolicy. 42-piętrowy apartamentowiec jest całkowicie przeszklony (co niespotykane, nawet na wysokości 160 metrów, otwierają się okna) i roztacza się z niego niesamowity widok na panoramę Warszawy. Zlokalizowany jest w historycznej i jednocześnie nowoczesnej przestrzeni Placu Grzybowskiego.

Budynek zyskał stałe miejsce na mapie kulturalnych wydarzeń w Warszawie. Organizowane są tu wystawy, koncerty i spotkania z ludźmi kultury i sztuki. Na 42 piętrze Cosmopolitan można było już podziwiać twórczość Ryszarda Horowitza, Wisławy Szymborskiej, Anny Marii Jopek czy Radzimira Dębskiego.  

 

Budynek jak muzyka

Jahn wciąż szuka inspiracji, do pracy nigdy nie używa komputera a ponad 100 tys. jego rysunków o charakterystycznej komiksowej kresce, już zostało zarchiwizowanych i jest prezentowanych na licznych wystawach. Znaki rozpoznawcze jego prac to prosta forma i wyrazistość, dbałość o kolor i światło, a także łączenie dużych i zwykle bardzo wysokich budynków z tkanką miejską. To rozmywanie granic pomiędzy przestrzenią publiczną i prywatną zastosował również w Warszawie.

Nie bez powodu Jahn opisując swoją pracę, przywołuje muzyczne metafory: - Musisz upewnić się, że tworzysz właściwe tony, że budynek zagra jak muzyka, że będzie odpowiednio brzmiał, nie może tylko wypełnić przestrzeni. Każdy architekt ma swoje ego, chce być rozpoznawalny, ale musi kontrolować skalę.

Podczas wizyty w Polsce Helmut Jahn odebrał prestiżową Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy dla najlepszego budynku mieszkalnego w latach 2001-2014, którą uroczyście wręczył mu wiceprezydent Michał Olszewski.