Współczesna astronomia zna wiele egzoplanet, czyli planet znajdujących się poza Układem Słonecznym. Dziś wiemy o około 2 tysiącach takich obiektów, a zbiór ten niemal stale powiększa się. Tylko nieliczne udało się jednak sfotografować, tak jak VHS 1256b, którą właśnie uwiecznił wspomniany zespół astronomów pod kierownictwem Bartosza Gauzy, doktoranta w Instytucie Astrofizyki Wysp Kanaryjskich (IAC). (Czytaj też: NASA reklamuje turystykę międzygwiezdną!)

– VHS 1256b jest masywną gazową planetą, o rozmiarach zbliżonych do rozmiaru Jowisza, jednak o jedenastokrotnie większej masie. Ze względu na swój młody wiek, jej atmosfera jest wciąż stosunkowo gorąca, o temperaturze około 1200 stopni Celsjusza, a co za tym idzie, wystarczająco jasna, aby umożliwić bezpośrednie zarejestrowanie jej promieniowania, czego udało nam się dokonać przy pomocy teleskopu VISTA, należącego do Europejskiego Obserwatorium Południowego (ESO) – mówi serwisowi Nauka w Polsce Polskiej Agencji Prasowej Gauza. – Względna bliskość systemu – jedynie 40 lat świetlnych – czyni tę egzoplanetę jedną z najjaśniejszych dotychczas zaobserwowanych, co w połączeniu z dużą separacją od macierzystej gwiazdy, dało możliwość jej szczegółowego zbadania.

VHS 1256b krąży wokół swojej gwiazdy po orbicie dwa i pół raza dalszej niż Pluton względem Słońca. Według szacunków astronomów, system, w którym się znajduje, jest raczej młody – ma od 150 do 300 mln lat (w porównaniu z 4,6 mld lat Układu Słonecznego).