Każdego dnia na popularnym Youtubie internauci publikują filmy o łącznej długości 16 lat… Gdy pomnożymy to przez siedem dni, wyjdzie już 112! Jak te liczby będą wyglądały za 10, 20, a może 30 lat? W jakim świecie będziemy żyli w 2050 roku? Czy możemy przewidzieć zmiany i się do nich przygotować? Odpowiedzi na te pytania szukali wybitni eksperci, ze świata mediów, nauki, nowoczesnych technologii i psychologii, podczas międzynarodowej konferencji dla nauczycieli Campus Seminar.

 – Na czym polega sukces tzw. vlogerów? Bawią, edukują i inspirują. Trafiają do młodych ludzi, bo są tacy sami jak oni, mówią tym samym językiem, a przede wszystkim są autentyczni – tłumaczył Kamil Bolek, PR & Brand Manager LifeTube.

Podczas swojego wykładu na Campusie pokazał, jak ogromną moc i potencjał posiada Youtube. Codziennie, co minutę dodawane są do niego treści o długości 300 godzin! Bolek podkreślał, że wśród nich ogromna większość niesie za sobą pozytywny potencjał.

Wystarczy spojrzeć na statystyki kanałów popularno-naukowych. „Matura to bzdura” ma 350 tysięcy stałych subskrybentów, „Polimaty” ponad 370 tysięcy, a „Scifun” ponad pół miliona! – wyliczał.

Jak podkreślał wszystkie te kanały są kopalnią wiedzy podawanej w nowoczesny, często zabawny sposób. Prelegent zachęcał nauczycieli uczestniczących w seminarium do przeprowadzenia swoistego eksperymentu.

Zadajcie swoim uczniom nietypową pracę domową. Poproście, by sami nagrali film edukacyjny swoimi smartfonami lub obejrzeli któryś z materiałów na wymienionych przeze mnie kanałach, a następnie wspólnie go omówcie. Zobaczycie, ile inwencji twórczej i pomysłów przyniosą na lekcje wasi uczniowie – inspirował Bolek.

Szukaj pomysłów

Właśnie taka inspiracja to jedna z głównych idei Campus Seminar – wyjątkowej konferencji, która w 2011 roku powstała w Finlandii. – Stworzyliśmy Campusa, żeby pomóc nauczycielom zrozumieć zmiany, które dzieją się poza szkołą. To niezbędne, by w dzisiejszych czasach w sposób mądry uczyć młode pokolenia – komentuje Lasse Leponiemi, pomysłodawca konferencji.

I tak od pięciu lat seminarium przyciąga setki nauczycieli, wybitnych ekspertów z różnych dziedzin życia i porusza najbardziej aktualne trendy i problemy współczesnego świata dając tym samym szeroki wachlarz inspiracji. Sukces Campusa sprawił, że organizatorzy postanowili zorganizować go nie tylko w Finlandii, ale również w Szwecji, Holandii, na Litwie i w Polsce. W zeszłym roku konferencja w Warszawie została przyjęta z ogromnym entuzjazmem.

Dlatego w tym roku również wsparliśmy organizatorów w realizacji tej wyjątkowej inicjatywy, bo inspirowanie nauczycieli to także nasza misja – mówi Magdalena Duszyńska-Walczak, prezes Wydawnictwa Nowa Era, partnera Campus Seminar w Polsce.

Poznaj fakty

Campus mówi o zmianach, które dzieją się poza szkołą. Pomaga przygotować nauczycieli na pytania, które mogą zadawać uczniowie. Właśnie dlatego organizatorzy postanowili przyjrzeć się kryzysowi imigranckiemu w Europie, o którym opowiadał Bartosz Węglarczyk.

Gdy przyglądam się debacie publicznej, to mam wrażenie, że nikt nie bazuje już w tej chwili na faktach. A te, wbrew pozorom, nie są takie straszne – mówił.

Zdaniem Węglarczyka 60 procent ludzi przybywających do Europy od stycznia 2014 roku to ludność pochodząca z Afganistanu i Syrii, czyli krajów uznanych przez ONZ za przebywające w stanie wojny. Zgodnie z międzynarodowym prawem ludzie ci mogą legalnie ubiegać się o status uchodźcy. Jak ta sytuacja wygląda w Polsce?

W zeszłym roku status uchodźcy w Polsce otrzymały 262 osoby. W obliczu ostatniego kryzysu rząd zgodził się na przyjęcie ponad 2000 uchodźców. Mnie osobiście te liczby nie przerażają. Ale w dobie szumu medialnego, w którym mało jest faktów, powiedzieć można wszystko. Że uchodźcy zniszczą Polskę lub wręcz przeciwnie, że są dla niej szansą. Tak naprawdę każdy z nas powinien sam w swojej moralności i filozofii życia ocenić tę sytuację, kierując się przede wszystkim faktami – przekonywał Węglarczyk.

Hejtuj hejt!

O moralności mówiła również Maria Rotkiel. Znana psycholożka zastanawiała się skąd bierze się przyzwolenie i moda na cyberprzemoc oraz hejt. – Internet to tylko narzędzie. Jest odzwierciedleniem tego, co dzieje się w świecie rzeczywistym.

Jeśli więc pytamy, skąd bierze się hejt w sieci, zapytajmy, dlaczego jest on obecny w naszym codziennym życiu? – pytała Rotkiel. Psycholożka przekonywała, że w społeczeństwie panuje ogólne przyzwolenie na zachowania przemocowe. Często wynika to z faktu, że nie potrafimy jasno i wyraźnie stwierdzić, że ktoś je właśnie wobec nas stosuje.

Demotywowanie, mobbing, mówienie komuś, że nie da sobie rady, że jest głupi, pochopne ocenianie. Mało kto reaguje i nie zgadza się na takie zachowania. I właśnie tu tkwi problem. Nie rozumiemy, że to jest właśnie zachowanie przemocowe. Dlatego uczcie waszych uczniów stawiania granic, reagowania na niesprawiedliwość dziejącą się innym – tłumaczyła nauczycielom Maria Rotkiel – Tylko tak możemy przeciwdziałać przemocy. Tej w naszym otoczeniu oraz w sieci.

Bądź uważny

Internet był jednym z głównych tematów tegorocznego Campusa. Jako narzędzie, platforma komunikacji, ale i miejsce tworzenia wielkich biznesów, może bowiem służyć za wyjątkowe miejsce inspiracji.

Wiecie kim jest Richard Dyson? To człowiek, który wymyślił i stworzył odkurzacze bezworkowe. Zajęło mu to kilka ładnych lat. Czy wiecie ile prototypów zrobił? Ponad pięć tysięcy! Ale upór i determinacja doprowadziła go do sukcesu. To jedna z takich cech, które wy nauczyciele widzicie na co dzień wśród waszych uczniów, pielęgnujcie je! – przekonywał Grzegorz Albrecht.

Na przykładzie najbardziej spektakularnych sukcesów: Facebook’a czy motoryzacyjnego giganta – firmy Tesla, Albrecht przekonywał nauczycieli, że pomysły na wielkie rzeczy mogą tkwić w każdym uczniu. Wystarczy wychwycić i pielęgnować w nim niezbędne cechy charakteru. Jakie?

Zdaniem Grzegorza Albrechta to wiara w siebie, umiejętność prezentowania swoich pomysłów z przekonaniem i zaangażowaniem, konsekwencja w działaniu, empatia oraz… – Wywrotowe myślenie! Nie ograniczajcie go! – zachęcał pedagogów ekspert.

Zrób różnicę

Wasza misja w społeczeństwie jest ogromnie ważna. To, jacy jesteście, jak patrzycie na świat i jak go rozumiecie, wpływa na tysiące waszych podopiecznych, z którymi pracujecie na co dzień – mówił Szymon Hołownia, prowadzący tegoroczny Campus Seminar.

To nie tylko wasza odpowiedzialność. Spójrzcie na to tak, jak na fantastyczne zadanie. Możecie być dla tych młodych ludzi wsparciem, możecie uczyć ich nie tylko konkretnych przedmiotów, ale także, jak być wrażliwymi ludźmi. Zastanawiacie się, co zrobić, żeby ich zainspirować? Otwórzcie się na świat, na dziejące się w nim zmiany i czerpcie z nich pomysły i idee, które możecie zabrać ze sobą do szkoły – przekonywał.

Tegoroczny Campus to jednak dużo więcej. Nauczyciele wysłuchali łącznie dziewięciu wykładów, które nikogo nie pozostawiły obojętnym. Czterogodzinna dawka inspiracji z różnych dziedzin życia poruszyła także tematykę seksualności w dobie Internetu, fenomenu crossfitu, motoryzacji przyszłości, przyszłości Marsa i Ziemi w roku 2050.

Łącznie w Campus Seminar uczestniczyło 400 osób w Warszawie oraz niespełna 2000 za pośrednictwem transmisji online. Wszystkie prelekcje dostępne są bezpłatnie na stronie www.campusseminar.com/warsaw