Wakacje kojarzone są głównie z czasem błogiego wypoczynku i lenistwa. Niestety, takowe podejście jest błędne. Udowodniono bowiem, że bierny wypoczynek jest znacznie mniej efektywny, aniżeli aktywny.

Zmęczony po wakacjach?
Wracasz do domu po dwutygodniowym urlopie i odczuwasz zmęczenie? To bardzo częste zjawisko, które można określić mianem rozleniwienia organizmu. Ma charakter zarówno psychologiczny, jak i fizjologiczny.

Leżąc nad basenem, popijając zimne piwo i objadając się chipsami – nie odpoczywamy. To forma „relaksu”, która daje nam jedynie poczucie „odpoczynku”. W rzeczywistości jednak – nie ma z nim nic wspólnego.

Zmęczenie po dwutygodniowym lenistwie jest czymś absolutnie normalnym. Dzieje się tak, ponieważ organizm dostosowuje tempo swojej pracy i wydajność do generowanego zapotrzebowania. Oznacza to, że w momencie, kiedy pragniemy „wskoczyć na wyższe obroty” – spotykamy się z odmową. Nasz organizm po prostu odzwyczaił się od wykonywanych prac. Jak temu zapobiec?

Co zrobić, aby faktycznie wypocząć? 10 wskazówek.
Chcesz, aby Twoje wakacje były faktycznym wypoczynkiem dla Twojego ciała i duszy? Pragniesz odpocząć podczas dwutygodniowego urlopu? Zastosuj się do poniższych wskazówek, a zobaczysz, że Twój urlop spełni swoją rolę!

  1. Zrezygnuj z alkoholu.
    Czy musisz sięgać po zimne piwo lub drinka? Czy alkohol jest niezbędnym elementem wypoczynku? Jeśli nie – całkowicie z niego zrezygnuj. Dzięki temu, Twoje ciało nie będzie zanieczyszczane, a Ty będziesz mógł każdego dnia poprawiać swoją kondycję.
  2. Czy wiesz co jesz?
    W okresie wakacyjnym bardzo często zapominamy o istocie diety. Jemy nieregularnie, niezdrowo i znacznie obficiej. To wszystko oczywiście ma ogromny wpływ na zdrowie i kondycję naszego organizmu. Jedz zdrowo i dbaj o odpowiednią kaloryczność posiłków. Oczywiście, nie musisz siedzieć z kalkulatorem – ważne, abyś znał/znała umiar.
  3. Nie zapominaj o wodzie!
    Odpowiednie nawodnienie organizmu ma ogromny wpływ na pracę i funkcjonowanie naszego organizmu. Pij codziennie minimum 2-3 litry wody (najlepiej mineralnej, niegazowanej). W okresie letnim (w przypadku upalnych dni) zwiększ spożycie nawet do 5-6 litrów wody. Dzięki temu, poprawisz swoje samopoczucie, unikniesz defektów wynikających z odwodnienia i oczyścić organizm z toksyn.
  4. Bądź regularna/regularny!
    Wypoczywając bardzo często zapominamy o całym świecie. Zasypiamy i wstajemy o różnych porach, co potrafi zachwiać nasz naturalny zegar. Unikaj tego i dbaj o to, by Twój rytm dobowy każdego dnia wyglądał tak samo. Dzięki temu, po wakacjach – unikniesz defektów wynikających z rozregulowania rytmu dobowego.
  5. Pamiętaj o relaksie umysłu!
    Wakacje powinny być nie tylko odpoczynkiem dla ciała, ale także dla naszego umysłu. Pozwól odpocząć swojej głowie – przestań rozmyślać i martwić się. Ciesz się chwilą i czerp z niej jak najwięcej – oczywiście w granicach zdrowego rozsądku.
  6. Aktywność fizyczna
    Codzienna aktywność fizyczna to jedna z zasad tzw. zdrowego trybu życia – pozwala nie tylko poprawić kondycję, ale także zmienić skład i budowę ciała (schudnąć, oczyścić i odkwasić organizm). Z tego też względu, na każdych wczasach – niezależnie od miejsca oraz czasu ich trwania powinniśmy dbać o to, by wprowadzać ciało w ruch. Średnia długość codziennej aktywności nie powinna być mniejsza niż kilkadziesiąt minut. Jej intensywność nie musi być zbyt duża.
  7. Nie zapomnij o suplementacji!
    Na wakacjach bardzo często nasza dieta staje się niepełnowartościowa i niezdrowa. Warto zabrać ze sobą kompleksy witaminowo-mineralne, aby zadbać o pełnowartościowość i pro-zdrowotność jadłospisu.
  8. Zrezygnuj z nadmiernej ekspozycji ciała na słońce!
    Jednym z najczęściej popełnianych błędów przez wczasowiczów jest nadmierna ekspozycja ciała na słońce. Opalamy się w złych porach, zbyt długo i bez odpowiedniej ochrony. Opalenizna jest kusząca, ale nie powinniśmy zapominać, że zbyt długie przebywanie na słońcu (w szczególności w godzinach okołopołudniowych) jest niezdrowe, a wręcz niebezpieczne dla organizmu.
  9. Nie zapominaj po co tu jesteś!
    Celem wakacji jest przede wszystkim odpoczynek, a nie imprezowanie, picie alkoholu czy oddawanie się lenistwu. Jeśli chcesz – mówiąc kolokwialnie – naładować akumulatory, musisz bezwzględnie o tym pamiętać.
  10. Planuj, rozpisuj i działaj!
    Aby możliwie efektywnie wykorzystać wakacyjny czas – zalecamy planować każdy dzień. Oczywiście, nie chodzi o to, by z wakacji zrobić jakikolwiek obowiązek. Po prostu, dobry plan pozwoli Ci „wyciągnąć” z Twoich wakacji to co najlepsze.

Stosowanie powyższych wskazówek bez wątpienia przyczyni się do tego, że Twój urlop będzie zdecydowanie efektywniejszy, a Ty unikniesz zmęczenia po podróży. Nie zapominaj o roli jaką pełnią wakacje – wypoczynkową. Wykorzystaj ten czas w pełni i ciesz się zregenerowanym organizmem.

_______

Michał Kopytko
Student Dziennikarstwa, autor wielu publikacji, m.in.:
https://byc-zdrowym.pl/greeen-barley-plus-spalacz-tluszczu-recenzja/